sábado, 4 de fevereiro de 2023

amning IPEA

amning IPEA

Det var 1998, och jag var glad över att ha uppnått varje statsvetares dröm, att kunna ge ett intellektuellt bidrag till debatten om idéer i alla statliga frågor.Nu kunde jag ägna mig åt nationella problem, och i i enlighet med IPEA skulle kunna välja ett studieämne under hela arbetskarriären vid detta institut för ekonomisk och sociologisk forskning, utom om en viss efterfrågan redan skulle tillgodoses i förhållande till behoven av studier om ett ämne av brådskande och högsta vikt av den nuvarande regeringen, i detta fall, studierna också pågår och sker på en nivå av regeringens efterfrågan, och måste tillgodoses fullt ut.

Vad var inte min överraskning, när min forskningskoordinator diskret föreslog att jag, eftersom jag är en av två tekniker av svart, afrikansk etnicitet, skulle göra studier för att vårda det lidande som han föreställde sig som drabbade mig under min karriär som svart medborgare i ett rasistiskt samhälle, då borde jag göra etniska studier om mina kamraters lidanden av eskalerande rasism och förföljelse.

Jag hade aldrig märkt en sådan diskretion på grund av hudfärg, sedan jag var en pojke, i Rio de Janeiro, som bodde i en förort, fick jag veta att människan som beskrevs med extrem visdom av den schweizisk-franske filosofen Rousseau, att människan är mycket avundsjuk, och ser i sina medmänniskor, eller, olika, brister för att känna sig överlägsen, i sin atavistiska avundsjuka.

Så min del av diskrimineringen tillskrevs hudfärgen, det bombrilliga håret, inget för mycket att bära, bättre än homosexuella, lika eller mer förnedrade och diskriminerade av de hetero, men det fanns tjejer som, för det enkla faktumet att vara liten kvinna var redan givet och ansett som skört, extremt känslosamt och värdelöst i pojkarnas våldsamma lekar och farliga äventyr i deras fritid och preferenser som nästan ingenting kunde delas med i samtal om bilmotorer, flyg och astronautik , fartyg, bilracing , vapen, krig, preferenser för filmer om slagsmål och höghastighetsjakter, pojkarnas lilla värld är motsatsen till den lilla världen av kvinnliga fantasier, därför var skillnaderna alltid måltavla för mycket mobbning , de smala och långa uteslöts för att de var väldigt diskrepanta, de korta diskriminerades lika mycket, för att inte tala om de överviktiga, alla uteslöts från de flesta sporter som krävde smidighet och muskelexplosion. På så sätt undkom nästan ingen normaliteten, alla blev hånade så det skulle vara värdefullt av mig att klaga på diskriminering på grund av ras och hudfärg.

Jag växte upp med det och utan trauma tävlade jag med hundratusentals vita om lediga tjänster vid det offentliga universitetet i Brasília, där jag klarade inträdesproven fem gånger, tävlade åtta gånger om offentliga anbud, klarade de flesta av dem, en av dem i första plats, den andra på andra plats, tredje plats, och slutligen gick jag till IPEA med näst bästa poäng i skrivprovet.

Jag såg ingen mening med att följa chefens begäran eftersom ämnet inte var av intresse för mig och jag såg inte heller relevans och betydelse i det, jag kom ihåg att Bill Gates, en vit pojke, var fattig och föraktad av vackra och rika flickor under nästan hela sin barndom och ungdom, och när han blev rik och berömd gjorde han samma sak som Zuckerberger, ägaren till Facebook, han kom ihåg hur han föraktades av skönheterna och han kom ihåg hur mycket de vackraste kvinnorna kan vara grymma mot fattiga och fula pojkar, som fick honom att gifta sig med en sin sekreterare som inte ens var utrustad med en skönhet som stack ut från andra kvinnor, som de stora fotbolls- och filmstjärnorna gör, så gjorde Zuckerberger när han gifte sig med sin gamla och fula flickvän från tider av fattigdom och påtvingad sexuell avhållsamhet från sin fula och fattiga pojkeungdom.

Min chefs andra drag var att jag skulle studera saker som social ojämlikhet och fattigdom, men med kommunisternas moralistiska partiskhet, att skylla samhället och de rika för situationen med social olycka i det vilda kapitalistiska systemet som krossar människor.

Karl Marx visste själv i sin ingress att civilisationens historia alltid var förtryckarens kamp mot de förtryckta, eftersom han före kapitalismen lär oss att maktsystemet alltid har reserverats för de mäktiga egyptiska kejsarna och faraonerna, till de grekiska kungarna. , sumerer , babylonier, alltid rollen att förslava de svagaste folken, vi har till och med i bibeln legenden om de judiska slavarna i Egypten, så under medeltiden som föregick kapitalismens ögonblick var kyrkan och adeln splittrade i exploateringen av livegna i det feodala systemet.

Det förefaller naturligt att människor, djur, växter utsätter andra arter och individer för deras herravälde, som solen gör genom att styra banorna för åtta planeter och hundratals månar i det så kallade solsystemet, och detta kan vara ett stort filosofiskt problem för kommunisterna som skulle vilja befria åtminstone landet från slaveriet ge av solens gravitation som utsätter jorden för dess domän och håller den kedjad i sin bana för evigt, så de köttätande djuren borde upphöra med att döda och mörda andra arter, denna teori om förtryck är inget annat än moralism förklädd till rättvisa och låtsas att vara mer perfekt än universums natur, kanske mer perfekt än dess skapare.


Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Nenhum comentário: