sábado, 19 de março de 2022

självklart

Roberto da Silva Rocha, universitetsprofessor och statsvetare
självklart
Böcker på Amazon.com

Vi i väst har vår första kontakt med Gud genom kristna religioner, och uppenbarligen var jag länge säker på att Bibeln som fick mig att veta Guds existens var den rätta vägen för religiös kunskap om universum.

Först efter många kontroverser, på grund av Bibelns heliga texter, och efter mer än 30 års studier i historia, geografi, filosofi, fysik, matematik, kemi, sociologi, statsvetenskap, internationella relationer, biologi, informatik, logik, Jag inser vad som är meningen med bibeln att förstå om Gud: absolut ingen betydelse, men, där hittade man på ett namn för de som inte vill följa någon av religionerna i den judisk-kristna grenen, de är de s.k. Gnostiker, de tror på ett högsta väsen annat än Jahve eller Jehova, eller Buddha eller Mohammed, alla små bokstäver, för mig skulle varje namn på hinduismens 6000 gudar eller någon annan vara som att kalla upptäckten av Demokritos Leucippus-atom av en rad andra namn, så de religiösa försöker förvirra oss genom att säga att det är hädelse att tjäna andra gudar, som inte existerar förutom din sanna, men, vänner, om det bara finns en varelse som oavsett tro så finns är inga andra gudar utan andra n omes, om namnet inte fungerar för båda skulle det vara som Schrodinguers katt, som bara kan ses om vi öppnar lådan, medan Schrodingüers låda är stängd kan vi inte säga vad guden heter, så där är inte så många gudar, det finns så många namn för samma atom, att någon kan kalla en pi-partikel, Omicron, beta, alfa, ingenting får guden att försvinna, vilket enligt min ödmjuka åsikt är en intelligens som inte är en person eller vara, men existerar precis som tanken i hjärnan eller den elektriska strömmen i mikroprocessorchipset, eftersom vår tanke i hjärnan inte kan ses eller mediteras på, bara en uppsättning biokemiska reaktioner och elektriska impulser som passerar genom neuronsynapser, osynliga som smärta, eller som tid så att vi känner smakerna av tungan men vi kan inte se, vi känner livet men vi kan inte se, så är Gud, han kan inte ses eller mätas eller lokaliseras i kosmos

Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Nenhum comentário: