quinta-feira, 20 de outubro de 2022

hatets religion

Roberto da Silva Rocha, universitetsprofessor och statsvetare

hatets religion



Det finns en version av bibeln, speciellt i det nya testamentet, där den helt enkelt lär ut ett hat från Guds sida där alla människor som inte gillar honom hotas och kommer att straffas för evigt i helvetets eviga eld. .

Jag var en pojke på bara 11 år, i staden Rio de Janeiro, i den fattiga stadsdelen Guadalupe som ligger mellan stadsdelarna Deodoro, Nilópolis, Marechal Hermes, Bangu, när jag konverterade till det religiösa systemet som representeras av baptistkyrkan XV de Novembro, av rädsla för att bli dömd till helvetets eld med djävulen satan och hans onda änglar.

Det största psykiska våld som ett barn kan utsättas för, tillsammans med ett annat så stort som detta, som var hotet från 30-minuters atomarmageddon från flykten av en handfull interkontinentala ballistiska missiler som korsade norra halvklotet från väst till öst mellan Sovjetunionen och USA, mänskligheten var utrotad detta var ett hot som ingen vanlig medborgare kunde reagera mot.

Jag räddade mig själv från panik eftersom jag var en pojke med 140 testpoäng för intelligenskvot, och fysiken räddade mig från panik, eftersom jag insåg att ett sådant pyrande inferno som bränner de okroppsliga själarna, därför var en kvantomöjlighet, ingenting kan göras. brinna för evigt utan att bli förtärd, därför, utan ett nervsystem, skulle det inte finnas något sätt att känna någon smärta eller lidande, så idén om helvetet var en omöjlighet, men att tvivla på det var också en omöjlighet att fortsätta att vara en god kristen .

Denna doktrinära filosofiska och teologiska paradox om Guds ords hermeneutik förföljde mig under min ungdom, men den räddade mig från paniken och självmordsvansinne som är vanliga bland evangelikaler och katoliker som vill följa den heliga skriften.

Det var mycket senare, ungefär femtio år, som jag insåg i själva skrifterna, när jag läste om Apostlagärningarna, att jag märkte många ledtrådar om att den heliga boken av kristna skulle vara själva vägen ut ur denna återvändsgränd.

Jag fick reda på att Kristus aldrig var en kristen, eftersom han dog utan att läsa det nya testamentet och aldrig lämnade Galileen, därför kommer han att predika kristendom för alla, aldrig lämna Jesu ord eftersom Jesus inte är författare till något bibliskt brev och han aldrig skrev sitt evangelium, därför reviderade aldrig Paulus, Lukas och Petrus skrifter, därför är denna auktoritet i det nya testamentet som intygas av det nya testamentet självt inget annat än ett poetiskt tillstånd.

Enkelt, inget som står i det nya testamentet bidrar till tron ​​om kristendomen, eftersom Petrus vittnesbörd inte är något annat än en villfarelse, en dröm och inte ett ord eller uppenbarelse från Gud, som det står skrivet där i Apostlagärningarna. Därför kan varje tolkning utöver texterna även i de mest omfattande och felaktigt framställda och korrupta översättningarna dölja sanningen att bibeln bara tjänar manipulatörerna sedan Petrus och främst av kejsare och påvar som Konstantin och biskoparna på hans tidslinje som bestämde sammansättningen av de 88 böckerna i den etiopiska bibeln, eller de 76 böckerna i den ortodoxa katolska kyrkan, eller de 73 böckerna i den romersk-katolska bibeln, de 66 böckerna i den protestantiska bibeln.
Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Nenhum comentário: