domingo, 20 de novembro de 2022

خدا چطوره؟

روبرتو داسیلوا روشا، استاد دانشگاه و دانشمند علوم سیاسی

خدا چطوره؟

به نظر می رسد یک روح است، اما ما حتی نمی دانیم که چیست.

من حتی در مورد جهان معنوی، بدون فوتون یا مکانیک کوانتومی صحبت نمی کنم، که قبلاً توسط ادیان و عارفان مدرن پیشین تصاحب شده است، اما جهان نامرئی جهان و کیهان بسیار گسترده تر است و از جهان مرئی، من. می توانم از دردی صحبت کنم که نمی توان آن را دید یا اندازه گیری کرد، اما من ترجیح می دهم از جریان الکتریکی صحبت کنم که نامناسب آن جریان نامیده می شود، زیرا در مورد حرکت الکترون ها یا پروتون ها نیست، بلکه آنچه در جهان دیده نمی شود دقیقاً همان چیزی است که وجود دارد. مهم، مانند میدان الکترومغناطیسی، میدان گرانشی، زمان، فضایی که احساس می‌کنیم اما نمی‌توانیم ببینیم یا لمس کنیم، موسیقی که روی سی‌دی یا صفحه وینیل نیست، فقط شیارهای نامنظمی وجود دارد که به صداها و تصاویر تبدیل می‌شوند. همانطور که مغز ما هیچ تصویری وجود ندارد، نه حرفی، نه صدا، نه مزه ای، نه خاطره ای، در مغز ما فقط خون، پالس های الکتریکی و مغناطیسی، واکنش های بیوشیمیایی و سیناپس های عصبی وجود دارد که در زمان مناسب به آنها ترجمه می شوند. صداها، موسیقی، پو emas، نام ها، همان طور که در مدارهای الکترونیکی یک تلفن همراه یا در مدارهای الکترونیکی رایانه ها نه داده، نه حروف، نه صدا و نه تصویر، فقط پالس های الکترومغناطیسی وجود دارد که در زمان دقیق و دقیق، و در آدرس الکترونیکی حافظه، هیچ چیز علاوه بر سیگنال الکترونیکی، نماد یک دنباله دوتایی از صفر یا یک است، که گاهی به دستورالعمل‌هایی برای آدرس‌دهی اطلاعات حافظه، گاهی به داده‌ها، که می‌تواند یک عدد یا یک حرف یا یک رنگ باشد، ترجمه می‌شود. یا یک دستگاه جانبی مانند یک چاپگر، یا صفحه نمایش یا یک خط انتقال، یک سیگنال رادار یا وای فای، اما همه چیز فقط با صفر یا یک باینری رمزگذاری شده است، که در مدارها فقط سیگنال های الکترونیکی را نشان می دهد و نه چیز دیگری. اطلاعات بدون تفسیر ما از سیگنال هایی که از طریق حواس به ما می رسند و چیزهای نامرئی بیش نیستند، وجود ندارند.


Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Nenhum comentário: