quinta-feira, 22 de dezembro de 2022

Nā hoʻoholo o nā polycracies

Nā hoʻoholo o nā polycracies

He nui ka poʻe i ʻike ʻole i ka polyarchy o ka nui o nā hoʻokolokolo mai ka wā i kūkulu ai ke kanaka i kāna ʻōnaehana kānāwai a ua hoʻokumu ʻia ka mea i kapa ʻia ʻo State of Law no laila, e like me ka manaʻo contractualist o Jean Jackques Rousseau a me kāna poʻe hahai, e like me Hegel, Thomas Hobbes, Locke Ua ʻōlelo ʻo ia i kahi kuhiakau moʻolelo ʻole, akā hiki ke manaʻo ʻia i kekahi manawa o ka manawa i hoʻokumu ʻia nā kānaka i kahi pūʻulu o nā kānāwai a lākou i hoʻohui ai i ke kānāwai kūlohelohe i pale ʻia ma ka waha a me nā kuʻuna i manaʻo wale e hōʻoiaʻiʻo i ʻekolu mau pono kūʻokoʻa: ke kuleana i ke ola. iho; kuleana i ke kūʻokoʻa o ka neʻe ʻana; pono i ke ola.

I mea e hoʻokumu ai i kēia hui o nā pono, ua hoʻokumu mua ʻo ia i kekahi mau koi koʻikoʻi, e like me: ka mana e ʻike i nā kuleana i mua o kahi koi ma waena o nā hoʻopaʻapaʻa ʻelua; ka ʻōlelo maʻamau; ka ʻāina o ka mana; ka hoolohe i ka mana o ke kanawai.

Ma hope o ka hoʻokumu ʻana i kēia mau koi, a laila ua hele pū ka moʻolelo i kākau ʻia me ka mea i kākau ʻia a me kāna kākoʻo, ʻo ia nā papa pālolo, papyrus a i ʻole palapala.

ʻO ka ʻike i ka heluhelu a me ke kākau ʻana a hiki i kēia manawa, he hoʻomaka malū ia o ka poʻe kakaikahi, nā kākau ʻōlelo a me nā ʻoihana ʻoihana, nā ʻelele, nā mea mālama i ka ʻike o ke kaiāulu a me ka moʻomeheu.

No laila, ʻo ke ʻano o ke kānāwai, ʻo ia ke kānāwai ponoʻī, i ʻōlelo ʻia e nā alakaʻi kuʻuna, nā lunakahiko, nā kāhuna, ma hope, ua hana ʻia ke kiʻi a me ka hana a nā luna kānāwai e mālama i nā kānāwai a me ka hoʻopaʻi ʻana i nā mea hoʻopiʻi hoʻokolokolo. .

Ua hūnā ka wā kahiko i ke kumu a me ke ʻano o ka hoʻokumu ʻana i ke kānāwai; i ka wā mua, ua kanu ka moʻomeheu a me ka hoʻomana i nā loina mua o nā loina i kākau ʻole ʻia; ʻO nā hoʻololi ke kumu o nā manaʻo hou e pili ana i nā kānāwai i lawe ʻia e nā moʻomeheu ʻē aʻe i hui pū ʻia e nā haole a me nā haole.

Ua lohi nā hoʻololi a pono e hoʻopili ʻia e nā kuʻuna kaumaha, a pono e hoʻokomo ʻia i loko o ka noʻonoʻo o nā kānaka e pono ai lākou e hoʻolohe a ʻae i ka pono; i kekahi manawa, ua haawi na kahuna i ka mana wale a me ke kumu o ke kanawai; Ua hoʻopaʻi ʻia nā haʻihaʻi o nā loina kānāwai e like me ka ʻoki kino, ka hale paʻahao, a me ka hoʻopaʻi make a i ʻole ka hoʻomāinoino.

ʻO ka hele lōʻihi mai nā ʻaha kūkā o nā ʻohana, mai ka pajé, a i ka makai nui o ke komohana ʻāhiu, mai nā ʻaha hoʻokolokolo o ka inquisition, imperial edicts, i nā ʻaelike kīwila, nā ʻaelike honua, nā kuʻikahi e like me Methuem, Tordesillas, nā ʻaha kūkā a me nā condominiums, nā kākau inoa kīwila, Ua ʻae mākou i ka hoʻokumu ʻana i nā ʻaha hoʻokolokolo kivila o ka hoʻokolokolo, a ma ke ʻano like, nā ʻaha hoʻokolokolo liʻiliʻi liʻiliʻi, e like me ke keʻena makai, nā hale condominium, nā ʻāpana o nā hui e hoʻopaʻi i nā limahana, nā luna, nā lālā o nā kula, nā haumāna o nā kula āpau ma lalo o ka ʻO ka hoʻoholo a me ka hoʻopaʻi o nā alakaʻi, nā pelekikena, nā mea hoʻonohonoho, nā luna, nā hoʻoholo i hoʻonui ʻia i ke ʻano o nā ʻano like ʻole o ka hoʻoholo ʻana, e pono ai i kahi luna o kahi hui nui e hoʻoholo i nā haneli haneli i ka lā hoʻokahi, he mau hoʻoholo lākou e pili ana i nā mea, nā kānaka. a me ka waiwai.

ʻAʻole ia he mea ʻokoʻa ka uhaki ʻana i ke kuʻuna o ka hoʻoponopono ʻana i ka hui kikohoʻe hou o ka puʻupuʻu pūnaewele; ʻIke koke ʻia nā censors, nā loiloi ʻoiaʻiʻo e aʻo iā mākou e komo a hoʻohana i kekahi lawelawe ma nā ʻoihana pūnaewele, pono mākou e hahai i ke code adhesion, a ua hoʻopaʻi ʻia nā hoʻopaʻi e nā luna kānāwai ʻike ʻole a mākou i ʻike ʻole i hea lākou, censoring i kā mākou mau kikokikona, ʻO nā kiʻi, nā mele, nā pane, pono e ʻae ʻia kēlā me kēia pou e nā luna kānāwai ikaika a ʻaʻole i ʻae mau ʻia o kēia mau manawa hou o nā ʻaha kikohoʻe i hoʻohui ʻia i kā mākou poʻe mākaʻikaʻi pili ʻole i kahi ʻano o ka ʻike ʻole a ʻaʻole pololei. na lunakanawai kaulike, kaulike, a maemae .


Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Nenhum comentário: