sexta-feira, 2 de setembro de 2022

Gud är inte människa

Roberto da Silva Rocha, professor universitário e cientista político

Gud är inte människa
Som vi kan se under de första minuterna av en religiös ceremoni i ett kristet tempel, oavsett om det är protestantiskt eller katolskt, är det tron ​​på Guds krafter och godhet, denna tro kommer från förväntan på beteende som den troende upplever i sin tro som han kan behaga Gud och få dina välsignelser.
Någon gång i historien när de första raderna av de första böckerna i det gamla testamentet av samlingen av heliga böcker som sedan år 324 kom att kallas bibeln vid konciliet i Nicaea i dagens Turkiet, under kejsarens organisation Konstantin, vi känner till den felaktiga vägen för att utgöra denna samling från de första papyrierna och rullarna som samordnades för att bilda Toran, sedan Septuaginta, och gick därför igenom en lång process av upplagor för att bilda en fortfarande kontroversiell samling litteratur vars samlingar bestrider legitimiteten av att vara den enda versionen som är äkta och trogen skrift från samlingen av 83 heliga böcker i etiopernas bibelversion, versionen med 76 heliga böcker av den ortodoxa kyrkans bibelversion, 73 böckers sammansatta version av den heliga bibeln av den katolska versionen, samlingsströmmen av 66 böcker av den postlutherska protestantiska versionen, där 13 böcker uteslöts av Martin Luther, och sju av dem lades till i versionen Protestanter, eftersom Luther aldrig grundade religionen, dog bannlysta och okyrkliga.
Som sagt, och när vi talar om Bibelns Gud i vilken version som helst, visade judendomens Gud sig själv aldrig ansikte mot ansikte för någon människa, enligt Toràns berättelser och böckerna i Gamla Testamentet. , i Nya testamentet talar Gud aldrig till någon människa, tvärtom, i gamla testamentet och Toran talar Gud till ett fåtal och särskilt utvalda människor, talar till ormen i Edens lustgård, talar till Adam, talar till Eva, pratar med Abel, pratar med Kain, prata med Noa, prata med Abraham, prata med Jakob, så han pratar med Moses, pratar med människor som behöver bli rena och renade i speciella ögonblick där hans ansikte aldrig visades eftersom ingen människa har sett Guds ansikte.
Denna lilla publik som hade förmånen att tala och bli hörd av Gud har förökat sig från kristendomen, där vanan och tron ​​att man kan tala till Gud i vad de kallar en bön eller en bön introducerades i kristna kyrkor, något som aldrig hände i Jesu Kristi före födelsefasen eftersom detta aldrig var möjligt eller godkänt av Gud.
Var kom idén och praktiken av bön och bön ifrån, var ingenstans i ordet i Gamla testamentet är det tillåtet för människor att söka tala med Gud utan att bli kallade av Gud, vilket vänder på hela praktiken från Adam och Eva till födelsen av Jesus?
Detta är en intressant fråga eftersom jag aldrig hittade svaret i Gamla testamentet om detta tillstånd som Gud gav för människor att tilltala Gud utan att bli kallade, vilket gör denna mänskliga och vanliga handling till en sorts e-post med ett e-postmeddelande, ett SMS eller en Whatsapp till himlen.
När väl vanan med böner och böner har naturaliserats, finner ingen det obekvämt att besvära Gud i det ögonblick som passar dem och prata om deras problem och oro, och be om förlåtelse och tjänster när som helst och var som helst, utan minsta stöd för det gamla testamentet.
Allt förändrades i det nya testamentet, precis efter Jesu död när en ny icke-judisk sekt började kallas Vägen och sedan började kallas kristendomen, till Kristus ära, snart Jesus som aldrig besökte andra tempel än synagogan Judar, nu med Paulus, Petrus, Lukas, Apollo startar dessa kättare en ny sekt som först träffades i människors hem, dessa människor sålde allt de hade och delade ut sina rikedomar till de fattiga och fortsatte att predika frälsning genom Galileen, för att sedan lämna Galileen. till platser dit Jesus aldrig reste, eftersom Jesus aldrig predikade för andra människor utanför Galileen, borde detta betyda något, eftersom Jesus aldrig skulle glömma eller försumma städer utanför Galileen av lättja, bör detta beteende förstås med det exklusiva uppdraget att ge en ny judendom mot fariséernas och sadducéernas stelhet, kanske till och med för att ge judendomen ett nytt ansikte, men han grundade aldrig den vägen och huvudmännen kände inte till kristendomen medan de levde på jorden.
Gud som aldrig har setts personligen är inte människa, vi behöver avhumanisera vår bild och förväntan på en mänsklig Gud. Gud har ingen nåd, se II Samuel när han säger att en ond ande från Gud kom in i Saul och han kastade sitt svärd för att döda David; någon annanstans befaller Gud leviterna att döda tre personer från varje tält i Sinais öken; så Gud dödar alla djuren och alla människor drunknade i floden och räddar bara Noa och hans familj; Gud förstör med en kärnvapenexplosion staden Sodom och även Gomorra eftersom han inte gillar sexuella och moraliska utsvävningar; så umatt skylla på Gud är inget annat än ett mänskligt misstag.
Gud är varken rättvis eller orättvis, han är varken god eller ond, Gud har inget fysiskt utseende, han har ingen materiell kropp som betyder att han utan materia inte behöver vara på platser, han behöver inte folk som sjunger icke- stoppa de där hemska och tårfyllda sångerna i gudstjänsterna, Gud det behöver inte smicker eller löften eller uppoffringar, det behöver inte tempel eller dumma och små löften.
Hur mår Gud?
Det närmaste vi kan komma en gudsuppfattning skulle vara med hjälp av fotonanalogin.
Efter experimentet med fantomfotoner som passerar genom en smal dubbelslits, eller dubbelslits där Fresnel räknar för varje foton som lämnar källan, detekteras två fotoner i skottet, i det Einstein kallade Phantom Physics, den nya kvantfysiken som kom till förbjöds av den amerikanska senaten som djävulsk och okristlig.
Således kan Gud som inte har en fysisk kropp förstås som en varelse som en foton, till exempel, som kan vara på två ställen samtidigt och kommunicera med varandra direkt, det vill säga: snabbare än ljusets hastighet, detta har redan verifierats i kvantfysiska laboratorier.
När jag tittar på en video där en jaguar kväver en babyantilop för att skoningslöst sluka dess inre, när jag tittar på en annan video där en orm kväver en ko för att sluka den hela, ser jag en datorgrafisk simulering av en stjärna lika stor som stjärnan Cyrius kan av att uppta samma utrymme som Venus omloppsbana, när jag ser en datorsimulering av Hubble-satelliten som visar ett enormt svart hål som förstör ett helt planetsystem, ser jag att samma gud av religioner inte använder samma mänskliga känslor, inte heller samma mänsklig logik, har ingen nåd eller godhet, ingen av de mänskliga känslorna, den är inte föremål för mänsklig moral och etik, vår beteenderegel kan inte vara densamma som Guds, så det är dags att dekonstruera bilden som religioner har gjort av Gud, som mitt i av 400 miljarder stjärnor i Vintergatans galax valde den lilla blå planeten och satte miljarder levande varelser från bakterier, dödliga virus, fiskar, växter och djur att se den. Jag är i ett överlevnadskrig i en monstruös strid där var och en tvingas ifrågasätta samma utrymme och samma villkor för att upprätthålla livet på jorden, utan någon logik, utan något mål, utan någon mening, utan något syfte.
Det är Gud.
En enkel slump skulle aldrig kunna föra samman 30 proteiner från fyra baser för att bilda kedjor av miljontals genetisk information som finns i DNA av en ren slump, som en dum Charles Darwin ville tänka, mänskliga handlingar som alltid vill ge mening åt livet och en specialuppdrag för allt som existerar när det inte finns något uppdrag eller mening med existensen av någon person eller föremål i universum.

Nenhum comentário: